Az Érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium általános 8 évfolyamos alapképzést és 4 évfolyamos gimnáziumi képzést nyújtó, az Érdi Tankerületi Központhoz tartozó intézmény Érd-Tusculanum városrészében, a Tusculanum Óvoda és a Római katolikus templom szomszédságában. A központból 20 perc gyaloglással kényelmesen megközelíthető, illetve helyi buszjárattal is elérhető.
Intzéményünk Tusculanum Általános Iskolaként kezdte meg működését, majd Tusculanumi Általános Iskolából 5. számú Általános Iskola, Gárdonyi Géza Közösségi Általános Iskola, Gárdonyi Géza Általános Iskola, s végül Érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium lett.
Az 1934-ben induló iskola épülete jelenlegi formáját a 2008/2009-es tanévben végrehajtott iskolaépítés és rekonstrukció során nyerte el. Azóta egy egységes épület fogadja az itt dolgozókat, tanulókat. 24 osztályterem, szaktantermek, csoportszobák, könyvtár, ebédlő, tornaterem, tornaszoba, sportudvar és játékudvar szolgálja a nevelő-oktató munkát. A Szülői Szervezet és a Tusculanum Alapítvány támogatásának köszönhetően több pihenésre, beszélgetésre alkalmas szaletli található az udvarban. 2025 szeptemberében kialakításra került egy iskolapszichológusi szoba is.
Az általános iskolát Érd Megyei Jogú Város Közgyűlése gimnáziumi tagozattal bővítette, amely a 2010/2011-es tanévtől két párhuzamos osztállyal (emelt óraszámú angol nyelv és informatika) kezdte meg működését. A 2017/2018-as tanévtől az emelt óraszámú angol nyelvi osztály mellett köznevelési típusú középfokú sportiskolai osztály is indult. Ennek a bővítésnek a célja az érdi és a környező településeken élő, versenyszerűen a sporttal foglalkozó diákok nevelésének-oktatásának biztosítása volt. A 2022/2023-as tanévtől emelt óraszámú német nyelvi csoport is helyet kapott iskolánkban. Az évek során bekövetkezett változásoknak, a különböző igényeknek, elvárásoknak megfelelően a 2026/2027-es tanévtől az emelt óraszámú angolos osztály mellett általános képzésű gimnáziumi osztály indul.
Együttnevelve oktatunk SNI és BTMN-es tanulókat. A TÁMOP-3.3.2-08/1-2008-0007 pályázat is segítette integrációs programunkat, valamint számtalan érzékenyítő program, foglalkozás járult hozzá az ő együttnevelésükhöz. Az intézmény mind az egyéni bánásmódot igénylő, mind pedig a hátrányos helyzetű gyermekek számára biztosít esélynövelő lehetőségeket. Több esélyteremtő programban is részt vettek az intézmény pedagógusai, tanulói (Integrált Pedagógiai Rendszer /IPR/, Nemzeti Tehetség Program /NTP/, Komplex Alapprogram /KAP/, Határtalanul programok, Erzsébet-tábor, Lázár Ervin Program /LEP/, Nemzeti Emlék Program /NEP/, Érzékenyítő program stb.). Külső partnereinkkel folytatott együttműködésünk során folyamatos megerősítést nyer, hogy iskolánk befogadó, inkluzív iskola.
Európai Uniós támogatással a 2009/2010-es tanévben bevezetésre került a kompetencia alapú oktatás, melyben az új tanulásszervezési eljárások, módszerek, projektek teszik változatosabbá a tanórákat. Nevelőtestületünk mindent megtesz azért, hogy az ide járó tanulókat felkészítse az új Nemzeti Alaptanterv követelményeinek teljesítésére, hogy diákjaink kompetenciái, készségei fejlődjenek, és olyan hasznos ismereteket sajátítsanak el, melyek elengedhetetlenek a későbbi életük során az érvényesüléshez, a teljes, boldog emberi élethez. A megújulásra fogékony, változatos pedagógiai kultúrával rendelkező pedagógusoknak köszönhetően diákjaink tanulmányi átlaga minden évben 4-es átlag feletti. Évről- évre jelentős számú kitűnő tanulmányi eredménnyel büszkélkedhetünk, a javítóvizsgára, illetve évismétlésre utasított tanulók száma csekély.
Lemorzsolódás tekintetében ténylegesen veszélyeztetett tanuló évek óta nincs. A lemorzsolódás veszélyének kitett tanulók aránya stabilan alacsony (1% alatt volt). Az intézményben nagy hangsúlyt fektetünk a prenvenciós tevékenységekre. Az iskola dolgozói mind a pedagógusok, mind a nevelést és oktatást közvetlen segítők, valamint a technikai dolgozók is együttműködésükkel hozzájárulnak a sikeres megelőzéshez. Az illetékes Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ értékelései szerint az iskola lemorzsolódási mutatói alacsonyabbak voltak a BPOK szolgáltatási területen működő feladatellátási helyek ESL mutatóinak átlagánál.
A jó tanulmányi eredményeknek köszönhetően 8. évfolyamos tanulóink nagyobb része nyer felvételt egy-egy érettségit adó középfokú intézménybe, és szép számmal maradnak iskolánk gimnáziumi tagozatán is. Az első érettségiző osztály 2014-ben hagyta el iskolánk falait. Azóta is 4,0 feletti az érettségi átlagunk. Gimnazistáink 97%-a felsőoktatásban, különböző területeken tanul tovább, számtalan esetben több diplomát is szerez. Visszajelzéseik, elért eredményeik azt bizonyítják, hogy jó alapokat kaptak gimnáziumi tagozatunkon. Volt diákjaink szívesen járnak vissza iskolánkba, valamint aktívan tartják a kapcsolatot tanárainkkal is.
Egyre több tankerületi, megyei, országos és nemzetközi versenyen mérettetik meg magukat tanulóink. Egyre többször érnek el szép helyezést, állhatnak dobogóra, és büszkélkedhetnek eredményeikkel. A sporteredmények mellett az általános iskola felső tagozatán és gimnáziumi tagozaton angol és német nyelvi, kémia, biológia, földrajz, matematika, természettudományi, a fenntarthatósághoz, környezetvédelemhez kapcsolódó versenyek eredményei is kiemelkednek. Az alsó tagozaton szép hagyománya van a szépolvasási és az IQ versenyeknek is. Számtalan tehetséges gyermek tölti mindennapjait intézményünkben, számukra mindenképpen biztosítjuk, hogy tehetségük kibontakozhasson és fejlődhessenek.
A tanórán kívül igyekszünk minél változatosabb tevékenységeket felkínálni a diákoknak. Az alsó tagozaton a napközi keretein belül is többféle foglalkozással teszik színesebbé a délutánokat a védett tanulási időt követően a napközis kollégák. A napközis csoportok immár hagyományosnak tekinthető foglalkozása a kézműves délután, vagy a kicsik karácsonya. A kölyökatlétika és a Bozsik-foci is kedvelt a kis nebulók között. A felsősök számára a tanulószoba keretein belül is van lehetőség egy kis mozgásra, szabad játékra. A kis képzőművészek köre minden évben újabb tagokkal bővül. Kémiából pedig kísérletezhetnek az érdeklődő diákok az Érdekes kísérletek foglalkozáson. Többféle versenyfelkészítőt tartanak a pedagógusok az eredményes szereplés érdekében. A tanulás támogató tevékenységek is megtalálhatóak a palettán (kompetenciás órák, konzultációk, korrepetálás, felkészítő foglalkozások). Mindhárom tagozaton szívesen viszik külső helyszínre is tanáraink tanulóikat (terepgyakorlat, kirándulás, túrázás, könyvtárlátogatás, színház, megemlékezések, Határtalanul, V4, külföldi utak stb.). Többek között ezért is fogadják örömmel a LEP és NEP programokat. A foglalkozások összehangolása minden esetben nem kis szervező munkát igényel. A közösségépítés fontos része a hétköznapjainknak, illetve igyekszünk aktívan részt venni Érd Megyei Jogú Város életében is. Bizonyítja ezt az is, hogy 2015-ben induló Ifjúsági Önkormányzat első diákpolgármestere – és az évek során többször is – intézményünkből került ki.
Pedagógusaink nemzeti értékeink, hagyományaink tiszteletére, ápolására nevelik az intézmény tanulóit. Ugyanakkor egy nagyon innovatív nevelőtestület is, melynek tagjai mindig nyitottak az újdonságokra, a megújulásra. Az iskolában az állami ünnepségeken és a tanévrendjében meghatározott megemlékezéseken kívül számtalan hagyományos rendezvény, verseny, program valósul meg. Az évek során mindhárom tagozaton kialakultak azok a rendezvények, programok, amelyek nemcsak az adott tagozat tanulói számára élvezetesek és építő jellegűek, hanem az egész iskola diákságának (tanórai és tanórán kívüli foglalkozások, versenyek, témahetek, projektmunkák stb.). Ilyen például a három tagozatot összekötő Kiszebábégetés, a rendhagyó irodalomórák, a Gárdonyi-vetélkedő vagy az adventi vásárok, sportversenyek.
Intézményünkbe a 6-19 év közötti korosztály jár, így az oktató-nevelő munka is összetettebb. Hiába az összetett szerkezetű intézményből eredő különbség, a tagozati eltérések, mégis egy iskola vagyunk. Közösek a céljaink, közösek az értékeink, közös a múltunk és a jelenünk. Nagy figyelmet fordítanak a pedagógusok az egymással szembeni emberi, kulturált viselkedésre. Igyekeznek megtanítani a szituációnak megfelelő kommunikációt, viselkedési normákat. Iskolánkban egy rendkívül innovatív, gazdag módszertani kultúrával rendelkező nevelőtestület végzi a pedagógiai munkát. 2016 júniusában pedagógusnap alkalmából Miniszteri elismerésben részesült a tantestület. Fontos számunkra a fenntarthatóság, környezetünk megóvása, szépítése is. 2025-ben elnyertük az Örökös Ökoiskola címet is, mely szintén pedagógusaink és tanulóink eredményes közös munkájának egyfajta elismerése.
Iskolánkban érték a tudás, az élményszerű ismeretszerzés igénye, a hagyományok tisztelete és megőrzése, a folytonos megújulás, a nyitott, gyermekközpontú nevelés-oktatás, egymás tisztelete és elismerése, segítése, a közösség építése. Fontos számunkra a szülőkkel való aktív kapcsolattartás, a velük való közös időtöltés (szülők-nevelők bálja, farsangolás, adventi vásár stb.). Ez is hozzájárul iskolánk népszerűségéhez. Egyre többen szeretnék, ha gyermekük a közel 800 fős közösségünk tagja lenne. A gimnáziumi tagozatra minden évben többszörös a túljelentkezés, az általános iskola első osztályaiba pedig nagyon sok körzeten kívüli tanulót is szeretnének szüleik hozzánk beíratni.
Fő feladatnak tekintjük a személyiség kibontakoztatását és az egyetemes kultúra közvetítését. Biztosítani kívánjuk a hozzánk járó tanulók minőségi oktatását, az együttműködést az érdi általános iskolákkal és középfokú intézményekkel, Érd egyéb intézményeivel, szervezeteivel, illetve tanárképző egyetemekkel.
Hitvallásunk:
„Az iskola dolga, hogy megtanítsa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti vágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy segítsen megszeretni, amit csinálunk, és segítsen megkeresni azt, amit szeretünk csinálni.”
(Dr. Szent-Györgyi Albert)
Dr. Srágliné Molnár Beáta
főigazgató